Tip voor hoogsensitieve leerkrachten

Ongeveer 15-20% van de mensen is hoog sensitief. Als je gaat werken kies je een baan waar je kwaliteiten tot zijn recht komen en worden gewaardeerd. Zo is als leerkracht belangrijk om behulpzaam te zijn en om emoties aan te voelen. Ze willen graag iets betekenen voor een ander. Ik durf dan wel te concluderen dat er in het onderwijs het percentage hoog sensitieve leerkrachten hoger is dan 20%. Een grote groep is zich hiervan niet bewust.

 

Kiezen voor het onderwijs omdat je iets kan betekenen voor een ander

Zo wist ik al toen ik 5 was dat ik juf wilde worden. Ik voelde mij niet altijd begrepen en anders dan anderen. Mijn juf begreep mij heel goed. Dat wilde ik later ook. Er zijn voor een kind. Ik ben ook in het onderwijs terecht gekomen. Ik was al zeker 35 toen ik er achter kwam dat ik misschien hoog sensitief ben. Want als je mijn eerdere blogs heb gelezen weet je dat ik dit jaren heb ontkent. Ik hou niet van hokjes.

 

Over je eigen grenzen gaan

In het onderwijs kun je ook last hebben van je hoog sensitiviteit, doordat je veel waarneemt  en het groepsbelang belangrijk vindt raak je sneller overprikkelt. Door overtuigingen en aangeleerde patronen zijn veel hoog sensitieve personen hard voor zichzelf. Overprikkeling en minder goed voor jezelf zorgen er dan vervolgens voor, dat je over je eigen grenzen heen gaat. Het is dan ook niet gek dat burn-out of burn-out klachten veel voorkomen in het onderwijs. Inzicht in je kwaliteiten en valkuilen helpt om beter in balans te zijn.

 

Hoog sensitieve leerkrachten en balans

Anderhalf jaar geleden ben ik weer in het onderwijs gaan werken en werd ik weer met de neus op de feiten gedrukt. Het 1e half jaar ging prima. Het lukte mij goed om de balans te houden in mijn werk. De afgelopen 15 jaar heb ik immers veel geleerd over hoog sensitiviteit, mijn kwaliteiten en valkuilen. Ik paste de tools toe die zo belangrijk zijn als je zo gevoelig bent. 

Hoog sensitieve personen hebben een diepgaande verwerking

In het nieuwe schooljaar ging ik mij meer verantwoordelijk voelen. Ik legde de bekende lat weer erg hoog. Verwachtte veel van mezelf en zo werden mijn kwaliteiten ook weer mijn valkuil. Als hoog sensitief persoon heb ik een diepgaande verwerking en dit werd doordat ik veel van mijzelf eiste weer piekeren. En het goed aanvoelen van anderen en hun behoeften zorgde ervoor dat ik mij teveel ging aanpassen. Waardoor ik minder goed voor mezelf zorgde en minder luisterde naar mijn intuïtie. 

 

Jezelf op de eerste plaats zetten

Doordat ik veel reflecteer en de signalen van overprikkeling goed herken werd het net voor de meivakantie tijd dat ik op de rem trapte. Op dat moment ben ik mezelf als coach op de eerste plaats gaan zetten, want ik weet heel goed wat goed voor mij is, maar ik moest het ook toepassen. 

Ik ben van mening met wat ik ook zie op de scholen waar ik kom als coach en wat ik bij mezelf weer mocht ervaren dat de onderwijscultuur zorgt ervoor dat we meer geven en minder goed stil staan bij wat we zelf nodig hebben. Op de drukke of stressvolle momenten duiken we in onze overlevingsmodus, dit is niet altijd de juiste keuze.

 

Wat heb ik gedaan om weer goed te voelen:

1 actie ondernomen
Door te kijken waar ik van geniet en mij rust geeft. Op de foto zie je wat ik samen met mijn man heb aangeschaft. We moeten nu genieten en tijd maken voor leuke dingen. 

2 Het was ook belangrijk dat ik weer meer tijd ging maken voor mijn eigen praktijk en mijn passie. Doordat ik moe was deed ik minder in mijn praktijk maar ja dat was geen goede keuze. Dus ben ik op mijn niet werkdagen op school weer meer gaan werken in de praktijk.

3 minder aanpassen aan anderen en mijn eigen kwaliteiten inzetten

4 Vertrouwen op mijn intuïtie 

5 meer mijn eigen plek weer innemen

 

Voor hoog sensitieve leerkrachten is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen

Deze 5 punten hebben ervoor gezorgd dat ik mij krachtig en gelukkig voel. Dat ik de drukte zo aan het einde van het schooljaar goed aankan. Geniet van de gesprekken met leerkrachten. Door beter voor mezelf te zorgen en mezelf op nummer 1 te zetten.

Dit geeft ook nieuwe inspiratie en ideeën. Zo wil ik aan het begin van het schooljaar een actie doen voor leerkrachten. Zodat jij van volgend schooljaar een topjaar gaat maken. De ideeën borrelen, ik geef mijn intuïtie de ruimte en weet zeker dat er iets moois staat aan het einde van de vakantie. Wil jij meer weten wat  en wanneer of dit iets voor jou is. Stuur mij een email info@wenskan.nl.

Laat een reactie achter